Social kompetensutveckling i en lärandesituation – ur ett lärar- och handledarperspektiv

Detta är en C-uppsats från

Författare: Emelie Söder; [2010]

Nyckelord: Samarbete; samspel; skolutveckling; social kompete;

Sammanfattning: Problem, syfte och frågorSyftet är att undersöka hur lärare och handledare som arbetar som frisörer ser på vikten av att ha socialkompetens, samt om och i så fall hur den behöver utvecklas i undervisningen och på frisörsalongen.Material, metoder och analyserUtifrån mitt syfte och frågeställningar kom jag fram till att använda mig utav en kvalitativ intervjumetod medstrukturerade frågor där sex intervjuer genomfördes. Tre intervjuer med lärare och tre med handledare inomfrisörbranschen. Jag sammanfattade, gjorde en analys och bearbetade svaren från mina intervjuer. Jag harintervjuat informanterna om hur de ser på vikten av social kompetens i skolan och arbetslivet utifrån deraspersonliga erfarenheter och upplevelser.De viktigaste resultaten och deras didaktiska konsekvenserI min undersökning har jag kommit fram till att lärare och handledare anser att det är viktigt för elever medsocial kompetens för att hantera och förstå andra individer. Jag kan konstatera utifrån mina intervjuer attsamtliga informanter vill öka undervisningen inom social kompetens eftersom de anser att det är till eleversfördel att ha social kompetens i skola och arbetsliv. Denna uppsats kan vara ett redskap för mig och andrablivande lärare för att få en inblick av betydelsen social kompetens för elever. Innehållet i min undersökning harjag erhållit genom litteratur, mina intervjuer samt egna erfarenheter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)