Ipad i klassrummen : En kvalitativ studie om hur elever påverkas av Ipad-användning under lektionstid

Detta är en Kandidat-uppsats från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka vilka åsikter lärare på en skola har om iPad i undervisningen och hur det påverkade eleverna. I denna studie användes en kombination av intervjuer och observationer för att få tillgång till den data som var nödvändig. Semistrukturerade intervjuer med tio lärare utfördes och flertal observationer under lektionstid genomfördes. Studien grundade sig på tre teman: inlärning, distraktion och mående. Resultaten visade att lärarna var överens om att iPaden distraherade eleverna men var oense i frågor om hur iPaden påverkade elevers inlärning och mående. De som tyckte att iPaden bland annat bidrog till kreativitet, hade det svårare att se sambandet mellan psykisk ohälsa och iPaden. Andra lärare ansåg att iPaden bidrog till att fler elever blev isolerade och att inlärningen hämmades eftersom eleverna inte behövde anstränga sig som förr för att söka information. Resultaten diskuteras i ljuset av iPadens vara eller icke-vara som läromedel i klassrummet

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)