Utomhuspedagogik inom matematik och dess påverkan på elever : hälsa hinder och inlärning

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Sammanfattning Utomhuspedagogik påverkar på många sätt men resultatet av bedriven utomhuspedagogik bör ses utifrån dess långsiktiga påverkan och inte enbart vad den genererar hos eleverna på kort sikt. Utomhuspedagogik bör ses som ett positivt segment i undervisningen inom matematik, som i kombination med den traditionella undervisningen lämpar sig bra för elevernas välbefinnande och sökande efter kunskap. Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka vad som definierar forskning inom utomhuspedagogik kopplat till matematik. Syftet är även att belysa vad elever kan lära av utomhuspedagogik och på vilket sätt de påverkas, både sett tillkunskap samt hälsa. Undersökningen syftar även till att belysa vad som ligger till grund som hinder för att bedriva utomhuspedagogik. Urvalet av studier i denna kunskapsöversikt har samlats in genom litteratursökningar i databaserna Primo, ERIC ProQuest, ERIC EBSCOHostoch A+ Education. Sökorden som har använts i olika kombinationer är outdoor', learning', education' och math'. Studier har även valts ut genom snöbollsurval. Vid sökningar i databaserna valdes nio studier ut medan snöbollsurvalet gav tre studier som inkluderades. Totalt inkluderades tolv studier som ligger till grund för denna kunskapsöversikt. Resultatet visar att intresset och motivationen ökar hos elever som undervisas utomhus, dock är det viktigt medvariation mellan utomhuspedagogik och traditionell undervisning. De förmågor som tydligast förbättrades vid undervisning utomhus var resonemangs- och kommunikationsförmågan. Även den psykiska hälsan tenderade att bli bättre hos elever som undervisades utomhus. Sett till vilka hinder som kan påverka utomhuspedagogiken var de många men de tydligaste var att lärare anse sig ha dåligt självförtroende samt kunskap inför vad de ska undervisa och hur de ska undervisa inom utomhuspedagogik. Även tidsåtgången samt att klassrummet blir ”större”utomhus påverkar att lärare ställer sig negativt till att undervisa utomhus.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)