Val av internationell marknad för internetföretag

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Sammanfattning: Syfte – Att skapa förståelse för hur internationell marknad framgångsrikt kan väljas för internetföretag genom att beskriva och identifiera tillvägagångssätt för val av internationell marknad. Metod – Kvalitativ fallstudie där elva semistrukturerade intervjuer genomfördes på olika internetföretag som valt internationell marknad. Resultat - Två olika strategier för att välja internationell marknad identifierades. 1) hagelböss-strategi som innebär mindre analys men att fler länder testas än i 2) prickskytt-strategi. De tre parametrarna 1) befolkningsmängd, 2) betalsystem och 3) psykologiskt avstånd är dominerande i en hagelböss-strategi.  I en prickskytt-strategi dominerar elva olika parametrar utöver de tre som kan studeras vid en hagelböss-strategi. Tre kostnadsdrivare identifierades som kan förklara när företag kan använda de olika strategierna, där hagelböss-strategin kan användas vid lägre internationaliseringskostnader och prickskytt-strategin när internationaliseringskostnaderna är högre. Teoretiska implikationer – Studien bidrar till att öka förståelsen kring hur internetföretag kan välja internationell marknad där mycket av tidigare forskning vidareutvecklats och andra delar bekräftats. Ett avgörande och viktigt tillägg till tidigare forskning är de i resultatet genererade strategierna som kan bidra till att internetföretag mer framgångsrikt välja kan internationell marknad. Dessutom utvecklas kunskap om vilka parametrar som kan vara centrala för hur internetföretag kan välja internationell marknad och hur dessa kan tillämpas. Praktiska implikationer - För internetföretag ökar studien förståelse för när de olika strategierna kan användas där kostnaderna för internationalisering kan avgöra vilken strategi som är fördelaktig att använda för att välja internationell marknad. Dessutom presenteras parametrar som kan studeras vid val av internationell marknad för de båda strategierna där varje företag kan basera dessa parametrar på sina egna egenskaper.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)