Marknadsorientering hos lantbruksföretagare : en enkätstudie om konsument och konkurrenskraft

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of People and Society

Sammanfattning: Svenskt lantbruk utgörs av kunniga producenter av jordbruksprodukter, men för att kunna vara lika konkurrenskraftiga som sina kollegor i Europa är det viktigt att inte endast tänka på produktionsfaktorer, utan även ha ett marknadsorienterat synsätt. Detta innebär att det även är viktigt att ha en bred kompetens inom området marknadsorientering, marknadsföring och exponering mot slutkonsument (privatpersoner). Marknadsorientering kännetecknas av tre kärnprocesser; a) generering, b) spridning och c) respons på marknaden och utgör därmed tre viktiga arbetsområden för företaget att arbeta med. Generering utgör företagets produkt eller tjänst, det som företaget framställer. Spridning är den typ av metod som företaget använder för att få ut sin produkt/tjänst på marknaden. Respons på marknaden är det mottagande som produkten/tjänsten får på marknaden, såväl positivt som negativt. Marknadsorientering är starkt knutet till att se efter olika behov som konsumenter efterfrågar. Denna undersökning baseras på en kvantitativ enkätstudie och resultatet redovisas statistiskt. Enkätens frågor kring marknadsorientering är inspirerade av en artikel av Narver, Slater & Maclachlan (2004). Frågorna är översatta och delvis modifierade för att passa till studiens kontext. Resultatet visade att majoriteten av respondenterna i undersökningen svarar på ett sätt som motsvarar ett marknadsorienterat synsätt. Dock ska uppmärksammas, att det inte går att dra några generella slutsatser på resultatet då det var en låg svarsfrekvens på enkäten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)