Konflikter på jobbet - ett problem för chefer. Vårdenhetschefers hantering av interpersonella konflikter

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Introduktion Interpersonella konflikter är vanligt på arbetsplatser, vilket har en negativ påverkan på arbetsklimat och trivsel. Även patienternas omvårdnad kan beröras av konflikter i personalgruppen. Chefen är den som förväntas ingripa för att lösa sådana problem, men för chefer är konflikthantering ett område som upplevs svårt, som tar mycket tid och där man saknar kunskap. Syfte Att undersöka vilka konflikthanteringsstrategier vårdenhetschefer använder vid interpersonella kon-flikter, och vad som påverkar valet av konflikthanteringsstrategi. Metod Studien är en litteraturstudie i vilken 7 vetenskapliga studier/artiklar ingår. Ingående artiklar hämtades från databaserna PubMed, CINAHL och Scopus, samt med manuell sökning i tidskrifterna Journal of Nursing Management och Journal of Advanced Nursing. Artiklarna var publicerade mellan 1991 och 2008. Resultat Studierna visade att vårdenhetschefer ofta använder konflikthanteringsstrategier som endast ger kort-variga lösningar, och som inte är effektiva. De mest använda konflikthanteringsstrategierna var kom-promissande och undvikande. Relationer, erfarenhet samt makt och status hade på olika sätt betydelse för valet av konflikthanteringsstrategi. Diskussion Chefer använder i stor utsträckning konflikthanteringsstrategier som inte ger en konstruktiv samver-kanslösning. Samtidigt som chefer tycker att konflikthantering tar mycket tid och är svårt används lösningar som inte är effektiva, vilket är motsägelsefullt. Man föredrar att bevara relationen till mot-parten men riskerar då att bli ifrågasatt som ledare. Det behövs ytterligare forskning, och utbildning så att chefer får en ökad kompetens att förebygga och hantera konflikter på arbetsplatsen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)