Fenomenet popularitet : En studie i elevers funderingar kring popularitet.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Författare: Maria Kojola; [2016]

Nyckelord: pedagogik; popularitet; kamratkultur;

Sammanfattning: Detta är en studie i hur barn ser på och upplever fenomenet popularitet. Vad innebär det att vara populär, och vilka egenskaper kopplar de samman med fenomenet. Genom en kvalitativ undersökningsmetod där fyra gruppintervjuer utförts så visar det analysen av materialet att popularitet – precis så som tidigare forskning framhåller – är ett komplext fenomen som kan ta olika uttrycksformer beroende på sammanhang och påverkande faktorer. Studien har utgått från en teoretisk utgångspunkt där barn ses som sociala aktörer som medvetet skapar och organiserar sin tillvaro. Popularitet har tolkats som ett fenomen skapat mellan individ och grupp. Den sammanfattade bilden av fenomenet popularitet är att det anses eftersträvansvärt, då det ger social status och inkluderar, men att det också uppfattas som en maktposition där makten inte alltid utövas på ett uppskattat sätt. Något som även framkom i undersökningen var att ekonomiskt välstånd anses som en av de tydligaste framlyfta statusfaktorerna. Ur ett pedagogiskt perspektiv är denna studie intressant, då popularitet lyfts fram som en stor del av barns vardag, vilket gör det till ett väldigt relevant ämne.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)