Ledarskap i förskolan : Pedagogens ledarroll i förhållande till barngruppen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Syftet med detta arbete har varit att undersöka hur pedagoger i förskolan ser på ledarskap i förhållande till barngruppen. Hur de definierar ledarskap i förskolan och hur de upplever och hanterar sin ledarroll. Detta har skett genom en intervjustudie och i förhållande till fenomenologisk teori. Ett av de mest centrala resultaten som framkom utgjordes av vikten av att barnen känner sig trygga i förskolan. Det framkom att det är viktigt att pedagogen är lyhörd och utvecklar en trygg och tillitsfull relation till barnen samt finns där för att hjälpa dem. Även betydelsen av att pedagogerna känner trygghet i sin ledarroll togs upp, vilken visat sig utvecklas med åren och påverkas av samarbetet i arbetslaget. Denna trygghet visade sig vara en förutsättning för att barnen ska känna sig trygga. Två andra viktiga aspekter av ledarskapet var dels att ge barnen inflytande och dels att de samtidigt behöver gränser och struktur. Min slutsats är att trygghet inom arbetslaget, hos de enskilda pedagogerna och genom detta även hos barnen, är det centrala för att ledarskapet och verksamheten ska fungera på ett bra sätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)