Att få vara sitt bästa jag i ett mindre sammanhang : En kvalitativ intervjustudie gällande förskollärares erfarenheter av gruppindelning i relation till specialpedagogisk insats.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Sammanfattning: Förskolan som verksamhet ska utifrån alla barns olika förutsättningar och behov erbjuda omsorg, utveckling och lärande. Forskning visar på att storleken på barngruppen har betydelse för hur förskollärare kan arbeta med läroplansmålen. Det har även visat sig att små grupper med färre antal barn och vuxna har en positiv effekt för barn i behov av särskilt stöd. Syftet med denna studie är att beskriva och analysera förskollärares erfarenheter av gruppindelning i relation till specialpedagogisk insats. Elva förskollärare har delat med sig av sina erfarenheter genom semistrukturerade intervjuer via zoom och mail. En hermeneutisk tolkning av intervjuerna visar att gruppindelning i förskolan används i verksamheterna med lite olika syften. I resultatet framkommer att förskollärarna använder sig av små grupper för att öka möjligheten att se varje barn och för att skapa en lugn arbetsmiljö. Det visar sig även att förskollärarna utgår från barn i behov avsärskilt stöd när gruppindelningarna planeras och genomförs. Gruppindelningarna av barnen i förskolan har visat sig vara väl genomtänkta och till viss del med specialpedagogiska faktorer som diskuteras i analys och diskussion. Studien visar att det behövs mer forskning kring barn i behov av särskilt stöd i förskolan samt hur pedagogerna kan arbeta med gruppindelning relaterat till specialpedagogiska insatser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)