Hotellbranschen : Fördelaktig marknadsföring i dagens samhälle

Detta är en M1-uppsats från Örebro universitet/Restaurang- och hotellhögskolan

Sammanfattning: Marknadsföring är ett viktigt verktyg att använda sig av för att locka konsumenter till att köpa hotellens produkter. Det finns ett antal olika sätt att åstadkomma detta. Syftet med uppsatsen var att undersöka olika marknadsföringssätt som kan vara gynnsamma inom dagens hotellverksamheter. Senare diskuterades det kring bakgrunden och resultatet. Här belystes det att segmentering av marknad är viktigt för att kunna möta olika kundgrupper på bästa sätt. Här framkom även att marknadsföringsmixens olika delar går att koppla till varandra. Ytterligare diskuterades det kring word-of-mouth och att det beror på flera faktorer om gästen ska bli nöjd med hotellet. Gynnsamma marknadsföringssätt som ett hotell kan nyttja är marknadssegmentering, marknadsföring baserad på den förlängda marknadsföringsmixen samt spridning av positiv word-of-mouth, där kundnöjdhet är ett centralt tema.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)