Hur kul är leken? Konceptuella skisser på utformning för roligare lek i tre av Malmös lekplatser

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Sammanfattning: Uppsatsen undersöker lekvärden på tre lekplatser i Malmö (Fiskelekplatsen, Nya lekplatsen i Folkets park och Johannesskolans lekplats) genom att använda två analytiska verktyg, Affordance-verktyget och Kvalitet-verktyget. Målet med arbetet är att testa två analysverktyg (affordance verktyg och kvalitetverktyg) på tre olika lekplatser, att reflektera och diskutera hur skissandet används som analys i gestaltningsprocessen. Samt att ta fram konceptuella förslag på förbättringar av lekvärdet på de tre lekplatserna i Malmö (Fiskelekplatsen, Nya lekplatsen i Folkets park och Johannesskolans lekplats). Jag undersöker affordances (barns möjlighet till att utföra lek på lekplatsen) och lekkvaliteter på lekplatserna. Studien inkluderar platsbesök, analyser, skisser och enkla konceptuella förslag på förbättringar av lekplatserna. Resultaten av studien visar att Fiskelekplatsen och Nya lekplatsen i Folkets park hade relativt höga lekvärden jämfört med Johannesskolans lekplats. Dessutom betonar studien vikten av skissandet som en väsentlig del av gestaltningsprocessen, vilket möjliggör utveckling av intuitiva idéer och leder till mer effektiva förslag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)