”Klart alla är delaktiga, fast vi gör olika” : En kvalitativ studie om hur förskollärare beskriver sin barnsyn och hur det påverkar delaktighet i den pedagogiska dokumentationen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med studien är baserad på en kvalitativ metod för att studera hur förskollärarna beskriver sin barnsyn och hur det kan påverka barnens delaktighet i den pedagogiska dokumentationen. För att samla in empirisk data har en grupp – och två parintervjuer använts som metod. Studien baseras utifrån en fenomenografisk teori, genom att lyfta förskollärarens olika aspekter till pedagogisk dokumentation, barnsyn och delaktighet. Det framkommer i studien att de olika begreppen hänger samman som en röd tråd. Barnsynen utgör delaktigheten i den pedagogiska dokumentationen, och den pedagogiska dokumentationen visar hur förskollärare ser på barn och hur delaktiga barnen varit i processen.  Resultatet visar en utvidgad förståelse för förskollärarens olika aspekter om barns delaktighet samt hur de ser på kompetens i arbetslaget. Kompetensen utgör en grund för barns delaktighet och lärande, och baseras på förskolans värdegrund. Att våga reflektera i arbetslaget om olikheter och likheter i relation till begreppen är en viktig aspekt, dock krävs då ett tryggt arbetslag med tillit och respekt. Tillsammans utgörs en sambedömning av barns lärande och utveckling, men också för att skapa ett tryggt arbetslag och en trygg barngrupp, för allas lika värde. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)