Spelglädje, mervärden och varumärken

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Uppsatsens syfte var att genom att dra lärdom av sällskapsspelsbranschens unika förutsättningar hoppas på att kunna fördjupa den existerande kunskapen om brand equity med särskild hänsyn till marknader som uppvisar liknande karaktäristik. Den metod som användes var av kvalitativ karaktär. Utöver detta användes kvalitativa forskningsintervjuer som insamlingsmetod av empiri och den hermeneutiska processen som analysmetod. Uppsatsens huvudsakliga teoretiska perspektiv var den kundbaserade brand equity-modellen, formulerad av K.L. Keller. Även teorier om Sales Promotion och Point of Purchase användes som alternativa perspektiv. Den empiri vi samlade in för att kunna uppfylla vårt syfte med denna uppsats bestod av intervjuer genomförda med managers med ansvar för varumärkesfrågor på tre av Sveriges största sällskapsspelsföretag. Vår slutsats var att brand equity-modellen inte kan användas för att beskriva hur starka varumärken och företagsvärde kan byggas på den studerade marknaden. Istället fann vi ett till synes inverterat samband där det enda sättet att långsiktigt bygga upp företagets varumärke är genom kortsiktigt orienterade säljfrämjande tekniker med fokus på att få spelen att sälja i konsumentledet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)