Hur portaler kan stödja mikroföretag att överlevaoch växa på en allt större konkurrensutsatt marknadmed hjälp av ICT och e-commerce

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

Författare: Fredrik Håkansson; [2014]

Nyckelord: Mikroföretag Portaler E-commerce;

Sammanfattning: Detta ar en studie dar man undersokt varfor mikroforetag deltar i portaler och vilket stod mikroforetag ar i behov av via portaler. Detta ar intressant da utvecklingen av ICT (informations- och kommunikationsteknik) innebar nya forutsattningar for smaforetags mojligheter att marknadsfora och salja varor och tjanster och dessa tillsammans med de medelstora foretagen utgor upp emot 99% av hela foretagspopulationen i EU-landerna och star for en stor del av de nya arbetstillfallen som skapas i vastvarldens ekonomier. Begransningen till mikroforetag gors eftersom tidigare forskning i forsta hand har berort det som definierats som sma och medelstora foretag och inte mikroforetag (1-10 anstallda). E-commerce funktionalitet skall finnas i portalerna eftersom man kan finna tidigare studier som behandlar samarbete mellan mikroforetag utan e-commerce i portaler. For att genomfora studien valde man att gora en multipel flerfallsstudie efter en genomgang av befintlig forskning pa omradet. Data till flerfallsstudien samlades in genom dokument, observationer, enkater och intervjuer. Pa enkaten gjordes en Importance-Performance analys. Denna analys jamfordes med ovrig data for att fa en uppfattning om vilka anledningar som gjorde att mikroforetagen deltog i portalen och vad de behovde stod med. Studien visar att en viktig faktor for mikroforetags deltagande i portaler for samverkan men gemensam e-commerce funktionalitet ar okad lonsamhet. Denna faktor byggs upp av ett antal komponenter sa som bredare/storre marknad vilket ocksa ar det enskilda skal som anses som viktigast for deltagande i portaler; skapa kostnadsbesparingar och effektivitetsvinster vilket ar nagot portalerna maste bli battre pa. I studien ser man att portaler maste bli battre pa starka viljan att anvanda avancerade ICT-applikationer och gora det enklare att nyttja dessa. De maste aven bli battre pa att generera mer tid till karnverksamheten for de deltagande foretagen. Nagot portaler maste bli battre pa som man ej sett i tidigare forskning ar att fa fram battre tekniska losningar och processer for betalningar vid en gemensam betalningslosning. Foretag som deltar i portaler kanner en trygghetskansla kring faktorer som paverkar inforandet av avancerade ICT-applikationer. Det natverksskapande arbete i portaler sker inte i sadan stor utstrackning som man forvantat sig utifran den tidigare forskningen. Mycket av natverkssamarbetet sker utanfor portalen. Portaler starker kompetens hos foretag som onskar sig detta. En viktig kompetenshojande atgard som maste finnas i portaler ar skapande och anvandande av webbsidor. For att portalerna skall fa foretagen att vaxa och inte bara overleva sa tror jag att forutom att ge tillgang till avancerade ICT-applikationer sa man klattrar pa DTIladdern att man maste skapa mer av c-commerce for att oka forsaljning pa ett sadant satt att man far en okad marknad om man skall kunna konkurrera med portaler typ ICA om portalen ar av sektorstyp med inriktning livsmedel. Portaler for samarbetande mikroforetag tror jag har storsta chansen att lyckas om de ar regionala och deltagande foretagen kommer ifran flera olika sektorer. De bor aven ha nagon typ av fysisk butik kopplade till sig.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)