Förskolepersonals upplevelser av arbetskrav och arbetsresurser i den sociala arbetsmiljön

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

Sammanfattning: Trots den påtagliga utsattheten för förskollärare och barnskötare återfinns en brist på studier och litteratur som behandlar yrkesgruppernas arbetsvillkor inom svensk kontext. Syftet med studien var att undersöka hur förskolepersonal upplever den sociala arbetsmiljön. Frågeställningarna var: “Hur upplever förskolepersonal arbetskrav i den sociala arbetsmiljön?” samt “Hur upplever förskolepersonal arbetsresurser i den sociala arbetsmiljön?”. Tio deltagare intervjuades genom semistrukturerade intervjuer som sedan transkriberades och tematiserades. Subteman som besvarade frågeställningen var: kvantitativa arbetskrav, kvalitativa arbetskrav, emotionella arbetskrav, rollkonflikter, otydliga mål, socialt stöd från rektor/chef, socialt stöd från kollegor, inflytande, belöning/lön samt återkoppling. Resultatet visade på höga arbetskrav, medan arbetsresurserna skiftade mellan arbetsplatser. Arbetskraven härstammade exempelvis från tidspress, otydlighet kring läroplanen samt emotionella hämningar, medan arbetsresurserna innefattade socialt stöd från chef och kollegor samt inflytande. Studiens resultat, baserade på Jobb-krav-resurs-modellen, indikerade en obalans mellan arbetsresurser och arbetskrav. Obalansen grundades i skiftande arbetsresurser samt organisatoriska utfall, som sjukskrivningar och intentioner till arbetsplatsbyte. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)