Dramats betydelse i förskoleklassen - En enkätstudie besvarad av lärare

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: SyfteVårt syfte är att se vilket utrymme lärarna ger drama i förskoleklassen och vilken funktion deanser drama har för elevernas utveckling.MetodVårt tillvägagångssätt för att nå syftet har varit att lämna ut 51 stycken enkäter till 26förskoleklasser, men det var bara 37 lärare som svarade på våra frågor. Frågorna har i stor delhandlat om hur lärarna ser på drama och hur de använder det i verksamheten. Vi har ocksåtagit del av litteratur som anknyter till drama, t.ex. lek och fantasi.ResultatVårt arbete belyser olika strukturer i en lärande skolmiljö, där läraren har olika roller att fylla.Det presenterar även filosofers och teoretikers tankar och idéer om fantasi, drama, lek,samspel och lärande. Resultatet visar att dramaverksamhet är ett vanligt återkommande inslagi förskoleklasser. Det används främst för att stärka gruppen och för att förtydliga lärandet.Drama används oftast i lekar, rollspel och som värderingsövningar där eleverna får kommamed idéer och förslag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)