Invandrares upplevelse av bemötande av vårdpersonal inom vården i Sverige : En litteraturstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Sammanfattning: Bakgrund: Under 1900-talet och fram till idag har en stor mängd människor invandrat till Sverige vilket har lett till ett mångkulturellt samhälle där personer med olika kulturer söker vård. För att kunna ge kulturkompetent och god vård behöver vårdpersonal en bra förståelse för hur patienter med invandrarbakgrund vill bli bemötta. Vårdpersonalen bör se patienten som en individ, ha ett respektfullt bemötande och ta hänsyn till patientens bakgrund vid mötet. Har vårdpersonalen en förståelse för hur patienterna önskas bemötas kan det minska risken för försämrade behandlingsresultat och sämre vård. Patienter med invandrarbakgrund är en utsatt grupp i det nya landet och en ökad förståelse för hur de upplever bemötandet av vårdpersonalen kan behövas för att potentiellt upplysa och förbättra vården i Sverige. Syfte: Att beskriva invandrares upplevelse av bemötande av vårdpersonal i Sverige.  Metod: En kvalitativ litteraturstudie baserad på 12 kvalitativa, vetenskapliga studier från databaserna Pubmed och CINAHL.  Resultat: Utifrån studierna framkom 3 huvudkategorier och 3 underkategorier. Huvudkategorierna omfattade “Individens uppfattning i mötet med vårdpersonalen”, “individens bakgrund och kulturella bakgrund” och även “kommunikationens påverkan på bemötandet”. De tre underkategorierna tillhörde huvudkategorin “Individens uppfattning i mötet med vårdpersonalen” vilka innefattade “en känsla av trygghet”, “ett ogynnsamt bemötande” samt “respekt och förståelse”. Dessa kategorier beskriver hur patienter med invandrarbakgrund upplever bemötande av vårdpersonal i Sverige. Patienterna hade en positiv uppfattning om bemötandet när vårdpersonalen lyssnade, tog deras beskrivning seriöst och såg dem som individer vilket skapade tillit till vården. Däremot fick patienter med invandrarbakgrund en negativ uppfattning när bemötandet upplevdes som diskriminerande och respektlöst mot patientens kulturella bakgrund.  Slutsats: I resultatet framkom det att patienterna med invandrarbakgrund upplevde vårdpersonalens bemötande som både positivt och negativt. Vården bör anpassas efter individ, bakgrund och önskemål för att förbättra bemötandet till patienter med invandrarbakgrund.  Nyckelord: Invandrare, bemötande, vård, upplevelse, vårdpersonal

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)