Öppna frågor i interaktion mellan undersköterskor och personer med kommunikationsstörning på särskilda boenden för äldre

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

Sammanfattning: Att som vårdgivare ställa öppna frågor har beskrivits som ett sätt att främja patientens delaktighet vilket är grundläggande för person-cen-trerad vård. Samtidigt visar forskning att öppna frågor kan vara problematiska i samtal med personer med kommunikationsstörning. Studien syftade till att undersöka hur undersköterskors öppna frågor kan hanteras i samtal med per-soner som har neurogena kommunikationsstörningar. Elva dyaders interaktion i vardagliga omvårdnadssituationer på särskilda boenden för äldre analysera-des med metoden Conversation Analysis. I materialet identifierades olika re-sponstyper från personen med kommunikationsstörning. Responsen föran-ledde ofta reparationssekvenser som undersköterskan initierade med slutna frågor för att kommunikativa projekt skulle kunna fullbordas. Studien visade att både öppna och slutna frågor kan fylla viktiga funktioner i samtal med per-soner med kommunikationsstörning. Resultaten visade på vikten av att under-sköterskor har förmåga att vara lyhörda för vilka frågetyper som lämpar sig bäst för samtalspartnern.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)