Synergieffekter i fastighetsbestånd : Skapandet av mervärde inom fastighetskluster

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Fastigheter och byggande

Sammanfattning: En vanlig strategi bland dagens fastighetsbolag är att samla sina bestånd i olika kluster. Demenar att det är fördelaktigt att äga många fastigheter på en plats, istället för att ha ettutspritt fastighetsbestånd. Detta fenomen sägs skapa synergieffekter som ger mervärde förbåde hyresgäst och fastighetsägare. Men för att dessa områden ska överprestera, gäller detför fastighetsägarna att skapa attraktion för områdena, som gör att människor vill spenderasin tid och pengar där.Orten Åre har lyckats med just detta, där man omvandlat en avfolkad plats till att bli enattraktiv året runt-destination. Syftet med denna uppsats är att undersöka omfastighetsägarna i Stockholmregionen använder samma framgångsfaktorer, som skapadedestinationen Åre, till att skapa attraktiva fastighetsägarkluster. Om så är fallet, kan man seom detta ger mervärde till hyresgästerna och därmed högre hyresintäkter tillfastighetsägarna?Genom en teoretisk litteraturgenomlysning samt intervjuer med relevanta respondenterbland företag och fastighetsägare i Åre skapades en fallstudie kallad ”Fallstudie destinationÅre”. Denna fallstudie visade att det finns stora likheter mellan framgångsfaktorerna i Åre ochteorin om hur man skapar framgångriska kluster och destinationer. I fallet Åre sammanfattasdessa som: • Samarbete mellan näringsliv och kommun• Skapandet av effektiva mötesplatser• Ökade kommunikationer till orten• Evenemang som skapar attraktion för platsen• Ett lyckat arbete med att skapa en året runt-destination• Bilden av att man tar ansvar för miljön• Skapandet av en välkomnade miljö där man vill leva och verka Dessa framgångsfaktorer presenterades sedan för respondenter i Stockholm somrepresenterar företagen Kungsleden och Atrium Ljungberg, för att undersöka i vilken grad deanvänder dem i fastighetsutvecklingen av sina kluster i Danderyd, Värtahamnen, Sickla ochSlakthusområdet. Resultatet visade att destinationsteorin är förhållandevis ny bland dessafastighetsägare, men att den används. Framför allt används den av Atrium Ljungberg inomprojekten i Sickla och Slakthusområdet. Dessa stadsdelar planeras bli levande destinationer,som via kultur, bostäder, handel och kontor ska locka till sig människor alla timmar på dygnet.Strategin är dock så pass ny att man inte kan se än om den skapar mervärde för hyresgästernaoch därmed högre hyror för fastighetsägarna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)