Utveckling av program för generering av 3D-miljö i Unity : Baserat på gatu- och kontorsritningar

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013); Karlstads universitet/Avdelningen för datavetenskap

Författare: Anton Ågren; Tom Olsson; [2022]

Nyckelord: Unity; radiovågor; radio;

Sammanfattning: Inom telekommunikation använder man sig av radioantenner för att sända radiovågor, vilket levererar data till enheter med mottagare. När man placerar antennen är målet att uppnå den mest optimala räckvidden för radiovågor. Detta kräver att någon måste befinnas på den platsen i verkligenheten där antennen ska placeras. Sedan utförs tester med testutrustning för att se att radioantennen ger optimal räckvidd, vilket är kostsamt och tar tid. Målet med detta projekt är att ta fram ett program för att simulera en genererad gatu- och kontorsmiljö i en spelmotor med materialegenskaper för att kunna simulera radiovågor och se hur de reagerar i denna miljö. För att lyckas med detta utfördes arbete om spelmotorer, hantering av data för gatu- och kontorsmiljö och metoder för att implementera materialegenskaper. Resultatet av detta arbete är att projektets alla mål blev uppfyllda. Programmet kan nu användas för att generera en simulerad gatu-/kontorsmiljö. Den simulerade miljön har även materialegenskaper vilket kan användas till simulering av radiovågor i denna miljö.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)