Lyftanordning för byte av lyftcylinder på lastbärarvagn

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Dalarna/Maskinteknik

Författare: Jon Stenberg; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Det här examensarbetet har utförts för SSAB EMEA i Borlänge. I företagets produktionsanläggning i Borlänge valsas stålämnen till tunnplåt som säljs som rullar eller formatklippt plåt. För att bli till färdig produkt genomgår produkten flera olika processer beroende på vilka egenskaper som efterfrågas hos den färdiga produkten. För att genomgå processerna måste produkten transporteras internt mellan de olika processerna. Transporter utförs av företagets transportavdelning med företagets fordonspark. Dessa fordon underhålls av företaget egna fordonsverkstad, ett av fordonen kallas lastbärare och är en typ av trailer med en lastkapacitet upp till 170t som kopplas till en dragare. Lastbäraren bärs upp av tre hjulboggin bestånden av fyra hjulpar med styrning på alla hjulen och för att få med sig lasten eller ställa av den så höjs och sänks lastbärarens flak. Funktionerna för styrning och nivåreglering utförs med hydrauliska cylindrar. Ett moment när lastbärare ska underhållas är att byta lyftcylinder för nivåreglering. Det finns en lyftcylinder för varje hjulboggi och för att byta lyftcylinder måste hela hjulboggin demonteras vilket gör det till ett tungt och tidskrävande arbete. Syftet med det här arbetet är att designa ett säkert och effektivt koncept till lyftanordning som möjliggör byte av lyftcylinder på lastbärare utan att demontera hjulboggi med hänsyn tagen till gällande standard. Målet med arbetet är att föreslå ett koncept till lyftanordning som gör att tiden för byte av lyftcylinder reduceras från 2 dagar till 4 timmar. För att uppfylla syftet har lyftanordningen anpassats till att leva upp till standarden SS-EN 1494 +A1:2008. Konceptet till lyftanordningen som det här arbetet har resulterat i rullas på hjul in under lastbäraren för att lyfta och tilta lyftcylindern så att den blir fri att rulla ut med lyftanordningen. Tidsåtgången för arbetet är beräknat till 4 timmar och 20 min. Arbete med att designa konceptet till lyftanordning startade med att reparatörerna som utföra arbetet tog in en lastbärare på deras verkstad. Reparatörerna förklarade vilka arbetsmoment som krävs för att byta lyftcylinder och hur den nya lyftanordningen är tänkt att användas och vilka krav de ställer på den. Utifrån dessa krav och de krav som syftet och målet med det här arbetet innebär har ett antal koncept arbetats fram som sedan reducerat till det konceptet som föreslås till att lyftanordningen ska konstrueras efter. Konceptet är designat att rullas på hjul in under lastbäraren med en lös kopplingsanordning som först spänns fast på lyftcylindern sedan länkas kopplingsanordningen och lyftanordning samman med två sprintar. Därefter kan lyftcylinder höjas och tiltas för att gå fri för att sedan rullas bort från lastbäraren med lyftanordningen. Metoden som används till att designa konceptet för lyftanordningen är hämtad ifrån Ulrich & Eppingers bok Product Design and Development där kundens krav är centralt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)