Utomhuspedagogikens för- och nackdelar

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Syftet med vår kunskapsöversikt har varit att undersöka utomhuspedagogikens för- och nackdelar i NO-undervisningen, årskurs F-3, i forskning som belyser detta. Det har också varit av intresse att undersöka om utomhuspedagogik kan påverka elevers förståelse för hållbar utveckling. Metoden har varit att genom mestadels systematiska och peer review begränsade sökningar försöka sortera ut forskning som kan svara på detta. Resultatet tar upp både för- och nackdelar av utomhuspedagogik. Till fördelarna hör bland annat att eleverna får bättre kunskapsresultat. Även förändringar i elevers attityder och miljömedvetenhet visar på utomhuspedagogiken fördelar. Dock har vi inte funnit forskning som visar hur länge denna miljömedvetenhet håller i sig. Till nackdelar som påverkar möjligheten till utomhusundervisning hör knapphändig utbildning för lärare och stora klasser som gör att lärarna kan känna sig osäkra utomhus. Även skolans geografiska placering kan försvåra möjligheten till utomhusundervisning. Resultaten visar också att en del elever kan känna sig oroliga för att delta i undervisningen utomhus.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)