Konsumenters kanalstrategier i detaljhandeln : En kvalitativ studie om kanalstrategier innan och under pandemin

Detta är en Master-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Covid-19-pandemin och åtföljande restriktioner gjorde det svårt för konsumenter att integrera både online och offline kanaler. Syftet med studien är att få en förståelse över hur pandemin har förändrat konsumenters kanalstrategier i detaljhandeln, och vilka kanaler konsumenter börjat föredra att använda sig av vid shopping. För att studera detta har vi tillämpats oss av Elaboration likelihood model för att med hjälp av insamlad empiri förstå hur konsumenters informationsbearbetning i online och offline kanaler formar deras strategier att kombinera kanaler. Datamaterialet består av en kvalitativ metod i form av enskilda intervjuer och fokusgrupper, med 26 respondenter sammanlagt. I samband med pandemin visar resultatet på att respondenterna övergick från att utföra spontana till mer planerade inköp. Den största anledning till denna förändring är att shopping i fysiska butiker inte var lika roligt på grund av de nya restriktionerna som bland annat gjorde så att provrummen stängdes ned. Resultatet visar även på att informationsbearbetningen i online och offline kanaler är bidragande i skapandet av respondenternas kanalstrategier. Respondenterna hade olika sätt att behandla informationen som presenterats för dem, och utformade därifrån kanalstrategier. Sammanfattningsvis kan vi konstatera att beroende på hur respondenten behandlar informationen som presenterats, leder detta i sin tur till skapandet av kanalstrategier. Detta förklarar varför respondenterna som behandlade informationen via ELM’s centrala eller perifera kanal hade olika kanalstrategier. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)