Anpassningar i kristider : En studie om småföretag inom detaljhandel

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka de anpassningar som småföretag inom detaljhandeln i Visby innerstad gjort för att överleva de ekonomiska kriserna som pågått sedan 2019. Studien har för avsikt att undersöka vilka marknadsanpassningar småföretagen genomfört. För att komma närmare studiens frågeställning har vi använt oss av contingency theory, en teori som förespråkar anpassning för företag när det sker förändringar i omvärlden. Tidigare studier har visat att anpassning är en viktig strategi för ett företags framgång. Modellen vi har använt oss av för att undersöka småföretagens anpassningar är marknadsföringsmixen, produkt, påverkan, pris, plats och personal. Det empiriska materialet har samlats in genom semistrukturerade intervjuer med åtta småföretag i Visby innerstad. Vi har under studiens gång sett att det skett anpassningar i alla fem element. Under pandemin gjorde man anpassningar i elementen produkt, personal, påverkan och plats. Under pågående lågkonjunktur har anpassningarna skett framförallt i pris och produkt. Butikerna har fått högre omkostnader eftersom el, hyra och leveranser har blivit dyrare men många har ändå valt att inte höja sina priser även om det finns behov för det, detta val beror främst på att de känner en risk att förlora kunder. Vi ser också att marknadsföringen har blivit än viktigare för samtliga butiker. Tidigare studier har visat att företag som lägger pengar på reklam och marknadsföring under ekonomiska kriser är de företag som det gått bäst för. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)