Agil utveckling av modul för hantering av XML-baserade kartor

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

Sammanfattning: Rapporten behandlar ett kandidatprojekt som genomfördes av sju studenter på datavetenskapliga civilingenjörsutbildningar på Tekniska högskolan vid Linköpings universitet 2016. Projektet syftade till att skapa en modul, C3 Path Engine, för att hantera kartor till simuleringsverktygen C3Fire och C3Rescue som främst används av räddningstjänsten. Ett av kraven på C3 Path Engine var att kunna hantera kartor både från Open Street Map och kartor ritade för C3-programvarorna. Två andra krav var att kunna redigera vägdata på kartan och att kunna utföra sökningar av kortaste respektive snabbaste väg mellan två punkter. Gruppen arbetade agilt i tre iterationer med metoder från både Scrum och Extreme Programming för att utveckla modulen. Målet att skapa en modul som är enkel att integrera nåddes genom att ha väl utarbetad arkitektur innan programmeringen påbörjades och genom designmönstret Façade. De främsta erfarenheter som insamlades under arbetet var att kommunikation och planering är viktiga för att ett mjukvaruprojekt ska vara framgångsrikt. SEMAT Kernel Alpha State Cards användes under utvecklingen och var ett uppskattat verktyg. Kartor från Open Street Map är publicerade under öppen källkodslicens och visade sig vara väl uppdaterade och lämpliga att använda i projektet. Rapporten innehåller sju bilagor med individuella bidrag där samtliga medlemmar skrivit en egen fördjupning eller undersökning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)