Att undervisa om EU : En analys av politikdimensionernas framställning i samhällskunskap på gymnasial nivå

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

Författare: Alva Ödéhn; [2023]

Nyckelord: EU; Samhällskunskap; Polity; Policy; Politics;

Sammanfattning: EU-undervisning i den svenska skolan är ett ämne som i många år har diskuterats och ifrågasatts inom samhällsforskning. Det finns idag få undersökningar som tar upp hur innehållet kopplat till EU organiseras och konkretiseras i samhällskunskapsundervisningen. Tidigare forskning visar att den undervisning som bedrivs på gymnasial nivå sällan förmedlar en tillräcklig kunskap om politik som bedrivs på EU-nivå. Detta har en tydlig påverkan på ungas politiska deltagande, speciellt på europeisk nivå. För att kunna delta i ett demokratiskt samhälle är det av stor vikt att eleverna får grundläggande kunskaper om demokratins spelregler samt sina politiska rättigheter och påverkningsmöjligheter. Där spelar skola och lärare en stor roll som kunskapsförmedlare. Denna studie syftar till att undersöka hur lärare som ingår i Europaparlamentets skolambassadörsprogram undervisar om EU på gymnasial nivå. För att uppfylla syftet har skolambassadörernas arbete analyserats utifrån de tre politikdimensionerna; Polity, Policy och Politics. Tidigare forskning poängterar vikten av att alla politikdimensionerna implementeras och exemplifieras i undervisningen. Undervisning som endast belyser en eller två dimensioner av politik-begreppet ger en skev bild av det politiska systemet och flera grundläggande delar missas. Studiens resultat visar att samtliga politikdimensioner är framträdande i den undervisning skolambassadörerna planerar och genomför, med fokus på EU. Skolambassadörernas undervisningsmetoder och undervisningsinnehåll är varierande, vilket stämmer överens med det tidigare forskning presenterat. Det är därför svårt att konkretisera vilket innehåll som är centralt i EU- undervisning på gymnasial nivå.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)