Företags kommunikation med användare via finansiella rapporter - En studie av Ericsson

Detta är en D-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Martin Delmoro; Cheima Tarek; Marie Johansson; [2008-04-09]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund och problem: Finansiella rapporter har under senare år utvecklats från att ha varit ett dokument som endast redovisar den obligatoriska lagstadgade informationen till att bli ett potentiellt marknadsföringsredskap. Dessa rapporter möjliggör för företag att kontrollera informationen som förmedlas samt att det ges tillfälle att få definiera företagets image och befrämja dess intresse. Under senare år har det kommit att uppstå en allt kraftigare debatt om hur företag och dess ledning väljer att framställa information och flertalet redovisningsskandaler har bidragit till att förtroendet för redovisningen har skadats. Detta i sin tur har lett till att det kommit att ställas allt högre krav på hur företag framställer sina rapporter då dessa anses vara ett viktigt medel i kommunikationen med företags externa intressenter. Företag bör uppfattas trovärdigt och tillförlitligt och de finansiella rapporterna är ett hjälpmedel för att skapa ett förtroende på den finansiella marknaden. Då dessa även är underlag för analys och framtida investeringsplaner är det av vikt att informationen framställs på ett sådant sätt att både externa och interna intressenter kan skapa sig en god uppfattning om företagets ekonomiska situation. Syfte: Studien syftar till att undersöka om en ledning kommunicerar olika till sitt företags intressenter, beroende på om företaget befinner sig i någon form av kris eller inte. Avgränsningar: Uppsatsen avgränsar sig till att granska den frivilliga informationen från ledningen hos det börsnoterade företaget Ericsson under tre år, 2001, 2006 och 2007. Metod: I detta kapitel presenteras motivet till ämnesval och val av företag. Utgångspunkter för uppsatsens vetenskapliga förhållningssätt, metod för datainsamling och genomförandet av studien belyses i detta kapitel . Utgångspunkter och forskningsprocess samt uppsatsens kvalitet och metodkritik kommer att behandlas i detta kapitel. Resultat och slutsatser: Den frivilliga informationen i årsredovisningen bör formuleras på ett enkelt och lättförståeligt sätt. När Ericsson presenterar bra resultat har meningarna en tendens att vara enkla och raka. Vid beskrivning av dåligt resultat används mer indirekta och svårbegripliga meningar. Ledningen attribuerar till yttre faktorer när de anger orsak till det dåliga resultatet. Vid goda resultat hänvisar VD och ledning till företagets inre styrka och de bortser helt från den goda konjunkturen. I krissituationer tydliggör VD och ledningen vilka åtgärder som bolaget vidtar för att ta sig ur krisen eller åtminstone vara väl förberedda när konjunkturen vänder uppåt igen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)