Vem är NIU-eleven?

Detta är en Kandidat-uppsats från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysiologi, nutrition och biomekanik

Sammanfattning: Syfte och frågeställning Studiens syfte är att undersöka vilka elever som blir antagna till Nationellt godkändidrottsutbildning (NIU), och vilka faktorer som har varit avgörande för deras val av idrottsprofilerad utbildning. De frågeställningar som studien svarar på är: ● Vilken bakgrund har eleverna som blir antagna till NIU? ● Varför har eleverna sökt till NIU? ● Hur kan elevernas bakgrund förstås utifrån Bourdieus habitusbegrepp? Metod Studiens metod är enkäter för att nå en generaliserad bild av vilka elever som har sökt till NIU. Enkäterna genomfördes på två skolor i Stockholms län, Tibble gymnasium och Midsommarkransens gymnasium. Studien utgår från det teoretiska begreppet habitus som Pierre Bourdieu har utvecklat. Resultat Studiens resultat visar att majoriteten av individerna som söker till NIU är uppväxta i en kärnfamilj, boende i villa eller radhus och med vårdnadshavare som har akademiskutbildning. Individen debuterar i en idrottsförening och börjar utöva sin valda huvudidrott vid sex års ålder, samt en specialisering sker vid cirka 12 års ålder. Individen har också utövat spontanidrott och ägnat sig åt fler än en idrott utöver sin huvudidrott under uppväxten och upplevt ett engagemang från vårdnadshavare. Främsta motivet till att eleverna har sökt till NIU är att utvecklas och att nå elit inom sin idrott. Slutsats Slutsatsen av studien är att individer som blir antagna till NIU är en homogen grupp och har ett starkt idrottshabitus. Merparten av eleverna har gemensamma bakgrundsfaktorer som kännetecknar en god socioekonomisk position. Studien uppmärksammar att individer kan exkluderas och detta ser vi som problematiskt då det inte går i linje med Riksidrottsförbundets “Strategi 2025”.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)