Sökning: "Simning idrott och hälsa 1"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Simning idrott och hälsa 1.

  1. 1. Inkludering av nyanlända elever i idrottsundervisning i skolan : En kvalitativ studie om lärare i idrott och hälsas erfarenhet av arbete med inkludering

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Gustav Skans; [2019]
    Nyckelord :Nyanlända; inkludering; lärares erfarenheter; idrott och hälsa; skolan;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar: Syftet med studien var att undersöka lärares erfarenheter av nyanlända elever i ämnet idrott och hälsa och lärares kunskaper om inkludering.   Två frågeställningar som studien undersökte var: 1. LÄS MER

  2. 2. Simundervisning genom grupparbete En pedagogisk innovation där elever leder grupparbete

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Saga Kullenbäck Balafoutis; [2018-07-23]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; Grupparbete; pedagogisk innovation; monitorundervisning; simundervisning; pedagogik;

    Sammanfattning : Trots skolans viktiga roll gällande samhällsmedborgares simkunnighet, är simundervisningen som lagts på skolans ämne Idrott och hälsa (Idh) ett dilemma. Simundervisningen är ett av skolans utmaningar då den både utgör en kostnad för skolan, är en tidskrävande process och lärare i ämnet känner en rädsla över att ta med en klass till en miljö som kan innebära livsfara. LÄS MER

  3. 3. En djupdykning i Skandinaviens simundervisning : En komparativ innehållsanalys av läroplaner och styrdokument i Norge, Sverige och Danmark

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Cameron Wemyss; Kosevic Selma; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning Syfte med denna studie är att undersöka simundervisningen i skolan för att få en fördjupad förståelse för simning i ämnet idrott och hälsa. Studiens avser att besvara (1) hur simundervisning framställts i läroplaner historiskt i Sverige, Norge och Danmark, (2) hur simundervisning framställs i nuvarande styrdokument för grundskolan i Sverige, Norge och Danmark (3) och om det finns eventuella likheter respektive skillnader i detta material. LÄS MER

  4. 4. "Nej, vänta nu, den här kan ju inte simma" : En kvalitativ studie om sim- och vattenundervisning på gymnasienivå

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Evelina Messing; Cornelia Niklasson; [2016]
    Nyckelord :simundervisning; simkunnighet; säkerhet; gymnasiet; inramning; prestationskod; kompetenskod;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka på vilket sätt lärare i idrott och hälsa använder sig av sim- och vattenundervisning i ämnet idrott och hälsa på gymnasiet. Hur resonerar lärarna kring sin sim- och vattenundervisning på gymnasiet?  Hur motiverar lärarna valet att antingen inkludera eller exkludera sim- och vattenundervisning i ämnet idrott och hälsa?   Metod Denna studie bygger på en kvalitativ forskningsmetod där vi har intervjuat sex lärare i idrott och hälsa på gymnasiet utifrån halvstrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 5. ”Kan jag verkligen simma?” : en jämförelse mellan skattad och faktiskt simförmåga bland elever i årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Erik Ahlgren; Daniela Broström; [2015]
    Nyckelord :Simning; simkunnighet; idrott och hälsa; elevperspektiv;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie är undersöka simkunnigheten för elever i årskurs 6 samt att jämföra elevers skattade och faktiska simförmåga utifrån kunskapskravet för simning i Lgr11. 1. Hur stor andel elever skattar sig som simkunniga? 2. Hur stor andel elever är simkunniga enligt observation? 3. LÄS MER