Att undervisa i svenska med digitala hjälpmedel : - En intervjustudie av lärares upplevelse av digitala hjälpmedels påverkan på elevers skrivutveckling

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: I uppsatsen presenteras en kvalitativ intervjustudie där syftet är att undersöka hur fem mellanstadielärare upplever att digitala verktyg påverkar elevernas skrivutveckling och vilka utmaningar lärarna upplever med användandet av digitala hjälpmedel i sin svenskundervisning samt hur de arbetar med dessa utmaningar. Vårt samhälle digitaliseras i allt större utsträckning och ingen bransch lämnas utanför denna förändring. Detta påverkar våra elever och vi kan inte längre tala om att tekniken är ny, vi måste förbereda våra elever för ett alltmer digitaliserat samhälle och allt vad det innebär. Lärarens roll i detta diskuteras och det är grunden för uppsatsens problemformulering. Det insamlade materialet består av fem inspelade semistrukturerade intervjuer som analyserats med hjälp av ett sociokulturellt- och relationellt perspektiv. Resultatet som framkom i studien visar på att lärarna upplever liknande utmaningar, men att deras förhållningssätt kring digitala verktyg i svenskundervisningen varierar. Det som kunde utläsas av den insamlade empirin som den största utmaningen i användandet av digitala verktyg var lärarnas digitala kompetens. Detta påverkade i hög grad hur de förhåller sig och arbetade med de digitala verktygen i undervisningen. Andra faktorer som spelade in i lärarnas upplevelse och arbete med digitala verktyg var bedömningssituationer, elevernas digitala kompetens samt tidsaspekten roll.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)