Mobiltelefonen som lärverktyg - En studie med fokus på matematiska lärandekontexter i grundskolans årskurs 3

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Sammanfattning: Mobiltelefoner används i dagsläget knappt som lärverktyg i matematikundervisningen trots att den digitala tekniken är en stor del av det svenska samhället. Genom mobile learning ges elever möjlighet att utnyttja mobiltelefonen som lärverktyg både i formella och informella sammanhang. Syftet med studien är att öka kunskapen om huruvida lärare ser mobiltelefonen som ett potentiellt lärverktyg i grundskolans tidigare år. Studien besvarar frågor om elva lärares inställning till och kunskap om mobiltelefonen, vad de ser som möjligheter och svårigheter med verktyget samt deras syn på mobile learning i utomhusmatematik. För att besvara dessa frågor används kvalitativa intervjuer och teorierna Technological Pedagogical and Content Knowledge och Radical-local teaching and learning. Resultatet visar att lärare generellt är positivt inställda till mobiltelefonen som lärverktyg och mobile learning, dock i olika utsträckning. Utifrån resultatet kan slutsatsen dras att lärare behöver fortbildning för att bli mer förtrogna med mobiltelefonens användning som lärverktyg i matematikämnet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)