En kvalitetsbaserad grund föracceptans avEnterprise Resource PlanningEn modell för kvalitetsutvärdering

Detta är en D-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: Denna uppsats redovisar en studie av en lyckad implementering av Enterprise Resource Planning i en stor organisation. Många större företag har valt att ersätta gamla system med ERP-lösningar, d v s standardlösningar som representerar Best Practice inom industrisektorn. Utfallet av dessa implementeringar har både varit lyckade och misslyckade. De studier och den tidigare forskning somgjorts kring implementeringsproblem med ERP har enligt vår mening inte intressenterna i fokus, utan fokuserar i allt för hög grad på frågor kring tekniska och finansiella problem. Syftet med vår studie var att utreda följande frågeställning: ”Hur kan verksamhetens framgång och förändringens acceptans utvärderas i de fall där ERP-system införs i verksamheten?”. För att besvara denna fråga skapade vi en modell ur vilken vi härledde sunda utredningsfrågor. Trots att litteratur visar många misslyckade fall av ERP-implementeringar visade vår utredning en kvalitetsbaserad grund för framgång och acceptans hos intressenterna. Sammanfattningsvis kan sägas att vår studie kommit till följande slutsatser: ERP-systemkan leda till verksamhetsförbättringar gällande strukturell kvalitet, processkvalitet, strategisk kvalitet och infologisk kvalitet. Dessa förbättringar kräver intressenternas medvetenhet och åtagande, d v simplementeringskvalitet. Slutligen, vår modells styrka finns i integrationen av verksamhetskvaliteter som skapar verksamhetsförbättringar genom sunda och medvetna verksamhetsförändringar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)