“Alla ska våga ta plats och ansvar för att krossa glastaket” : En kvalitativ studie om vilka organisatoriska förutsättningar kvinnor i chefspositioner inom telekombranschen anser krävs för att nå toppen.

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Under de senaste decennierna har uttrycket glastaket, den låga representationen av kvinnor i chefspositioner, fått stor uppmärksamhet. Syftet med denna studie är att studera de organisatoriska förutsättningar som kvinnor i chefspositioner inom telekombranschen upplever krävs för att krossa glastaket. Avsikten är att studera om dessa förutsättningar är mest kulturella eller strukturella samt vilket förhållande som finns mellan dessa. Det teoretiska ramverket berör tre huvudsakliga begrepp, tokenism, tillit och innovation som är centrala för att förstå hur organisationer aktivt kan skapa förutsättningar för att krossa glastaket. Tokenism innebär att organisationer inom en mansdominerad bransch använder kvinnor som en “symbol” utåt istället för att försöka ändra den mansdominerade kulturen. Tillit och innovation innebär att individer som får tillit från sin chef är mer produktiva och har positiva effekter på deras prestation. Studien har en kvalitativ ansats och baseras på sju semistrukturerade intervjuer med kvinnor i chefspositioner inom telekombranschen som ligger till grund för resultatet och analysen. Resultatet visar att de förutsättningar som kvinnor i chefspositioner inom telekombranschen anser krävs för att krossa glastaket är att få vara delaktig i organisationen samt få tillit och förtroende av sin chef. En annan förutsättning är att organisationer i mansdominerade branscher aktivt ska försöka ändra deras kultur och göra den mer öppen för kvinnor. Resultatet visar även att inga strukturella förutsättningar kommer att fungera utan en vilja att förändra kulturen inom organisationen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)