"Bedömningar är inte av ondo" : En intervjustudie om pedagogers syn på bedömning i den dagliga verksamheten i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Författare: Linnea Ekecrantz; [2011]

Nyckelord: bedömning; förskola; dokumentation;

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka pedagogers syn på bedömning i den dagliga verksamheten i förskolan. Studien ämnade även belysa hur pedagoger arbetar för att följa barns utveckling. Det aktuella ämnesområdet skildrades också ur ett historiskt perspektiv. Som metod användes kvalitativa intervjuer. Totalt intervjuades sex stycken pedagoger och undersökningsmaterialet analyserades med hjälp av en fenomenografisk ansats. Vidare utgick studien från en sociokulturell teori med fokus på Vygotskijs tankar om barns utveckling och lärande. Studiens resultat visade bland annat på olika dokumentationsmetoder som de i undersökningen deltagande pedagogerna använde sig av för att följa barns utveckling. Vidare framkom det att pedagogerna hade olika uppfattningar om vad ordet bedöma innebar. I studiens diskussionsdel diskuterades pedagogernas olika tillvägagångssätt för att följa barns utveckling i förhållande till deras uppfattningar av ordet bedöma. Därefter drogs slutsatsen att pedagogers syn på huruvida de gör bedömningar eller inte när de följer barns utveckling är beroende av hur de tolkar ordet bedöma.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)