Anknytning vid inskolning ur förskollärares perspektiv : En kvalitativ intervjustudie med förskollärare

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare resonerar kring barns anknytningunder inskolningsperioden. I studien hade vi anknytningsteorin som utgångspunkt, ochvi ville synliggöra förskollärarnas egna resonemang kring anknytningen underinskolningsperioden, vi har därför gjort en kvalitativ studie där vi har intervjuat sexolika förskollärare med öppna frågor.Resultatet visade att samtliga förskollärare ansåg att anknytningen till barnen samtkontakten till vårdnadshavarna, var de viktigaste faktorerna för att barnet skulle få enbra och trygg start vid inskolningen på förskolan. Samtliga förskollärarna harerfarenheten att i de fall där barnets vårdnadshavare var oroliga försämradesförskollärarnas möjlighet att knyta an till barnet under inskolningsperioden. För attskapa en trygg anknytning vid inskolningen ansåg förskollärarna att de skulle varalyhörda inför barnens behov, genom att förskollärarna var närvarande och lät barnennärma sig i sin egen takt. Fyra av sex förskollärare ansåg att den bästainskolningsmetoden var den föräldraaktiva inskolningen, där vårdnadshavarna var med itre dagar och aktivt tagit hand om barnet, för att sedan minska sitt medverkade underden resterande inskolningsperioden. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)