Guanxi, nyckeln till politiker i Kina? : En studie om hur svenska företag upplever och hanterar kontakten till politiska aktörer i Kina

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Vid inträde på nya marknader kommer företag att agera under andra förutsättningar än de är vana vid. Under denna process är det viktigt för företag att bygga nätverk och skapa relationer till politiska aktörer. I Kina är relationer till politiska aktörer särskilt viktigt då landets affärsliv präglas av statlig kontroll. För företag som etablerar sig i Kina kommer nätverksoch relationsbyggandet till politiska aktörer att skilja sig från andra länder, då relationer i landet karaktäriseras av fenomenet guanxi. Denna uppsats har för avsikt att undersöka hur svenska företag upplever och hanterar relationer till politiska aktörer i Kina med avseende på guanxi. En kvalitativ metod har tillämpats där det empiriska materialet samlats in genom intervjuer med tre olika företag. Nätverksteorier med fokus på politiska aktörer i nätverk och de olika karaktärsdragen av det kinesiska begreppet guanxi utgör det teoretiska ramverket. Studiens resultat har visat att de svenska företagen i stor utsträckning fokuserar på personliga politiska relationer och att företagen anställer lokala personer med guanxi till politiker för att nå ut till politiska aktörer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)