Miljö- och klimatåtgärders betydelse för kunder vid köp av nyproducerade bostäder

Detta är en Kandidat-uppsats från Avdelningen för ekonomi

Sammanfattning: Sammanfattning Titel: Miljö- och klimatåtgärders betydelse för kunder vid köp av nyproducerade bostäder. Nivå: C-uppsats i ämnet företagsekonomi Författare: Therese Quennerstedt Handledare: Agneta Sundström Datum: 2012 – maj Syfte: Studiens syfte är att beskriva och analysera hur potentiella kunder efterfrågar miljö- och klimatåtgärder i samband med köp av nyproducerade bostäder. Detta studeras genom att undersöka kundens kunskap och intresse av miljö- och klimatåtgärder och inställning till att göra en kapitalinsats i samband med detta samt hur kunder vill att miljöförmedlingen ska se ut. Studiens forskningsfrågor är: 1. Hur betydelsefullt är miljö- och klimatåtgärder i samband med köp av en nyproducerad bostad för kunden? 2. Finns det ett intresse av att betala en kapitalinsats för utökade miljö- och klimatåtgärder i samband med nyproducerade bostäder? Metod: En induktiv kunskapsansats har använts. Undersökningen bygger på empiri från verkligheten i form av en enkätundersökning och intervjuer som gjorts för att nå en djupare förståelse. Analysen bygger på statistik och på sambandet mellan denna information. Resultat & slutsats: Studien visar att kunderna främst är intresserade av miljö- och klimatåtgärder som av egoistiska skäl är fördelaktiga för dem. De åtgärder som berör deras hälsa eller ekonomisk vinning, är mest intressant. De egoistiska skälen, egennyttan, är det som styr om kunderna väljer miljömärkta alternativ. Förslag till fortsatt forskning: Studien har inte visat vad åtgärderna som tagits fram i denna studie ger för effekt om de genomförs. En ytterligare rapport som följer upp resultatet är av intresse för företag inom bostadsbranschen samt för kommande forskning. Uppsatsens bidrag: Studien har bidragit till att ge kunskap om hur kunden, den tilltänkta köparen, vid köp av en nyproducerad bostad ser på miljö- och klimatåtgärder. Resultatet är användbart då det visar hur efterfrågat detta är och om det finns en marknad, en ekonomisk vinning, i att satsa på dessa åtgärder. Nyckelord: Hållbar utveckling, miljöåtgärder, klimatåtgärder, miljömärkta bostäder, alternativ energianvändning, miljömärkta produkter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)