Språkutvecklande arbete i fritidshem med elever med svenska som andra språk : En kvalitativ intervjustudie med fritidslärare

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur fritidslärare beskriver att de arbetar språkutvecklande med elever som har svenska som andraspråk. De forskningsfrågor som ska besvara syftet är följande:  - Hur arbetar fritidslärare pedagogiskt med olika språkliga förutsättningar hos eleverna? - Hur agerar fritidslärarna för att stötta eleverna i det språkliga samspelet med varandra? - Hur arbetar fritidslärarna språkutvecklande på fritidshemmet med elever som har svenska som andraspråk?    I studien har en kvalitativ metod använts för att undersöka studiens syfte. Tre arbetslag har intervjuats med hjälp av semistrukturerade intervjuer. Sammanlagt deltog åtta respondenter. Resultatet visade på en mångfald beskrivningar av arbetssätt hos deltagarna där metoder som bildstöd, kroppsspråk och en stöttande roll i kommunikationen hamnade i fokus. Hinder för arbetet med språkutveckling som lyftes fram var tidsperspektivet samt stora barngrupper. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)