Vikten av att känna kunden : En undersökning av ett finansrådgivningsbolags kunder

Detta är en Magister-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att undersöka ett urval av Exceed Stockholms befintliga kundstock utifrån företagets nuvarande sätt att segmentera, för att på så vis kunna lägga fram ett förslag på ett segmenteringsunderlag för framtida arbete. Teorin kommer att baseras på modeller och teoribildningar inom segmentering som berör områdena angreppssätt vid genomförande av segmenteringsanalyser, hur och varför företag segmenterar samt en redogörelse av de segmenteringsvariabler som undersöks. Segmenteringsvariablerna som undersöks är ålder, kön, inkomst och adress. Teorin i den här uppsatsen har valts i ändamål att motivera varför de undersökta variablerna är av relevans och intresse för undersökningen och således även för Exceed. Ett 10 procentigt urval av Exceed Stockholms kundstock valdes slumpmässigt ut och resulterade i 558 kunder. I urvalsgruppen särskiljdes sedan tre olika nivåer av investeringsengagemang och kunderna i urvalet kategoriserades därefter in i de olika nivåerna, baserat på hur stort investeringsengagemang de uppvisade. Ur varje engagemangsnivå kartlades därefter kundernas egenskaper, baserat på de nämnda variablerna. Undersökningen utgår således från kvantifierade variabler och värden. En kvantitativ och deduktiv undersökningsmetod ligger följaktligen till grund för undersökningen. Undersökningen av urvalet visade att det fanns en stor investeringspotential bland kunderna inom företaget, som lämnats outnyttjad. Vidare kunde vi se att inkomstnivån för kunderna i urvalsgruppen var genomgående hög för kunderna på samtliga av engagemangsnivåerna. Kunderna fanns representerade i hela Stockholmsområdet, dock var det vanligast att uppvisa ett högre investeringsengagemang bland de kunder som bor i områden med en hög medelinkomst. Den mest intäktsbringande kunden, för Exceeds räkning idag, hade en hög ålder. Dock visade undersökningen på en stor potential bland de kunder som befann sig i medelåldern eller yngre. De kunderna kommer även att vara lönsamma i ett längre perspektiv då de kan förväntas ha en längre återstående livslängd. Könsfördelningen kan anses vara relativt jämn, särskilt i den minsta engagemangsnivån.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)