Vad kan coachning bidra till? : En kvalitativ studie om affärscoachning vid en företagsinkubator.

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Desireé Rova; Eva-marie Åslin; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Coachning omsätter miljardbelopp årligen runt om i världen. Idag kan vi finna coacher inom de flesta branscher och verksamhetsområden. Trots coachningens popularitet har det forskats lite om vad coachningen bidrar med. Tidigare forskning pekar på svårigheter med att mäta effekterna av coachningen eftersom hänsyn bör tas till flera faktorer, vilket försvårar generaliserbarheten av resultaten. Vårt syfte är att undersöka om och på vilket sätt coachning kan bidra till utveckling för dem som coachas. I vår studie har vi genomfört kvalitativa, semistrukturerade intervjuer där vi valt att intervjua fyra affärscoacher vid Uminova Innovation i Umeå samt fem entreprenörer som blivit coachade av dem. Den generella uppfattningen om coachning är positiv bland entreprenörerna. Det råder dock en osäkerhet om hur mycket coachningen enskilt bidrar till denna upplevelse eftersom även andra faktorer kan påverka. Vårt resultat i denna studie visar att affärscoachnineng ger ett stöd, vilket är en viktig del av entreprenörernas utveckling som företagare. Detta är något som tidigare forskning inte har nämnt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)