Hade hon blivit en mäktig influencer? En fallstudie av Arbetsförmedlingens kampanj Gör plats

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

Sammanfattning: I september 2019 valde Arbetsförmedlingen att samarbeta med framgångsrika personer i reklamkampanjen Gör plats. Kampanjen bestod av fem bilder där frågan ställdes om de framgångsrika personerna hade nått lika stor framgång om de haft en funktionsnedsättning. En av bilderna föreställde Therese Lindgren och Natalie Eriksson vilken var en bild som fick stor kritik. Studien syftar till att göra en medieanalys av kampanjen för att undersöka hur kritiken kring kampanjen såg ut samt hanterades av Arbetsförmedlingen. Därtill undersöker även studien hur de båda medverkande beskrev sin uppfattning av kampanjen i sociala medier. Studien visar att de teman som kritiken främst handlar om kan delas in i fyra kategorier: att tillräcklig information inte getts, fotograferingen, modellerna på bilderna samt kampanjbildens text. Arbetsförmedlingen hanterade kritiken på flera sätt däribland genom att svara på frågor som ställdes. Det värsta med bilden är enligt Natalie Eriksson texten som hon inte var medveten om skulle vara med. Therese Lindgren ansåg till en början att kampanjen lyfte en viktig fråga och försvarar den men väljer efter ytterligare kritik att be om ursäkt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)