Pusselbitar och målarfärg - En studie kring inomhusmiljön på montessoriförskolor samt kommunala förskolor

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: I denna studie har fokus legat på att undersöka den pedagogiska inomhusmiljön och dess intention att främja barns lärande och utveckling. Vi har studerat miljön på montessoriförskolor samt kommunala förskolor. Vi har studerat miljön som ett pedagogiskt verktyg för att ta reda på om den främjar barns lärande. För att få en tydligare bild av detta har vi granskat både kommunala förskolor samt montessoriförskolor. Besöken har gjorts på tre montessoriförskolor samt tre kommunala förskolor. Under våra besök har vi observerat miljön och förskollärarnas förhållningssätt samt intervjuat personalen på de olika förskolorna. Vi har även intervjuat föräldrar från montessoriförskolor och kommunala förskolor samt en förskollärare som både arbetat på kommunala förskolor samt montessoriförskolor. Resultatet av studien bygger främst på intervjuerna och observationerna. Dessa visar att det är av stor betydelse att inomhusmiljön är pedagogisk samt inbjudande till lärande genom lek, samt att personalen ser barnen som kompetenta och skapar miljön tillsammans med barnen. Av de förskolor vi varit på är det montessoriförskolorna som främst lyckats med detta. Vi vill dock understryka att detta nödvändigtvis inte innebär att alla montessoriförskolor är bättre än de kommunala. Studien bygger som ovan nämnt endast på sammanlagt sex olika förskolor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)