Språkutvecklande lärmiljöer i förskolan : En kvalitativ studie med inblick i pedagogernas arbetssätt

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att beskriva hur pedagoger inom förskolan arbetar med att skapa lärmiljöer som främjar språkutvecklingen hos barn. Studien har teoretiskt utgångspunkt i den sociokulturella teorin och har en kvalitativ forskningsansats där datainsamlingsmetoden har varit semistrukturerade intervjuer och analyserats utifrån tematisk analysmetod. Utifrån den sociokulturella teorin har några begrepp som mediering, artefakter, biologisk mognad, proximala utvecklingzonen med flera använts. I resultatet framkommer det att den fysiska lärmiljön som erbjuder sociala samspel samt att en närvarande pedagog som ser och använder sig av de tillfällen som vardagen på förskolan erbjuder är viktigt för att främja den språkliga utvecklingen. Slutsatsen är att styrkan i att planera, använda och utvärdera språkliga lärmiljöer ligger i kollegorna inom arbetslaget, som ser barnet som kompetent och kunskapssökande. Slutsatsen visade även på att pedagogerna gavs möjligheten att använda lärmiljöerna för att arbeta språkfrämjande i mindre grupper.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)