Deltagardemokrati i skolan

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Anna Sara Engqvist; [2009]

Nyckelord: 0;

Sammanfattning: Syftet med föreliggande examensarbete var att studera i vilken månelevinflytande implementeras utifrån gällande styrdokument för detobligatoriska skolväsendet, Lpo 94. Den övergripande problemställningen togsitt avstamp ur den demokratidebatt som följde Demokratiutredningensslutbetänkande 2000. Medan slutbetänkandet bland annat uppmanade till ettstörre lokalt deltagande i det demokratiska systemet riktades kritik motutredningen som menade att den inte var realistisk då enskilda medborgarevarken har tid eller lust att delta i demokratiska beslut. Det övergripandeproblemet var inriktat mot i vilken mån de deltagardemokratiska idéerna somfinns uttryckta i styrdokumenten lyckats implementeras i skolan verksamhet.I min undersökning utgick jag från Anders Sannerstedts tre kriterier för enlyckad implementering som innebär att verkställaren skall förstå, kunna ochvilja genomföra det politiska beslutet. Metoden bestod av semistruktureradesamtalsintervjuer med elever och lärare i en specifik läromiljö. De frågor somvar aktuella konstruerades utifrån Sannertedts kriterier.Jag har utgått från att e lärare om verkställare av de politiska besluten men dåelevernas upplevelse av elevinflytande är ett viktigt instrument för att kunnamäta implementeringen har stor vikt lagt vis analysen av deras svar.Den läromiljö som var aktuell för min studie bedriver ett så kallattvärvetenskapligt arbetssätt som av flera skäl bör vara gynnsam förelevinflytande. Genom att välja ett most likely case ges möjligheten attgeneralisera resultatet i olika grad beroende på utfallet.Studiens resultat visar att trots gynnsamma förutsättningar uppfylls intekriterierna för en lyckad implementering av elevinflytande. Eleverna har storamöjligheter att utöva elevinflytande men många elever saknar förståelsen ochviljan till elevinflytande.Resultatet visar att det inte räcker med att möjliggöra elevinflytande i skolansverksamhet om det inte medvetandegörs för eleverna. Saknar elevernaförståelsen till att elevinflytande finns och innebörden av det i undervisningenfaller också motivationen och viljan till att utöva inflytande bland eleverna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)