Konsumenters attityder till flygbolagens ökade kommunikation om sin miljövänlighet : En kvalitativ fallstudie om konsumenters attityder till Scandinavian Airlines ökade kommunikation om sin miljövänlighet samt varför konsumenterna har dessa attityder

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Eftersom flygbolag bidrar till störst klimatförändringar genom koldioxidutsläpp, ställer konsumenter ökade krav på flygbolagens reducering av miljöpåverkan. Detta har resulterat i att flygbolag ökat sin kommunikation om sin miljövänlighet, för att framstå som miljövänliga inför konsumenterna. Syftet med denna studie är att öka förståelsen om vilka attityder konsumenter har till flygbolagens ökade kommunikation om sin miljövänlighet samt varför konsumenterna har dessa attityder. Denna studie är en kvalitativ fallstudie, där specifikt konsumenternas attityder till Scandinavian Airlines ökade kommunikation om sin miljövänlighet studeras, med fokus på flygbolagets införande av koldioxidkompensation. Studiens datainsamling består av primärdata i form av intervjuer samt sekundärdata genom insamlat material från flygbolagets kommunikationskanaler. Resultatet visar att majoriteten av de intervjuade konsumenterna har negativa attityder till flygbolagens ökade kommunikation om sin miljövänlighet. Anledningen till att dessa konsumenter har negativa attityder, är eftersom de är skeptiska till flygbolagens ökade kommunikation om sin miljövänlighet, beroende av att de anser att flygbolagen har underliggande motiv om varför flygbolagen kommunicerar allt mer om sin miljövänlighet. Konsumenterna har även negativa attityder eftersom de blir irriterade när flygbolagen kommunicerar allt mer om sin miljövänlighet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)