Kompetensutveckling på SKF – Organisationens och medarbetarnas mål med verksamheten

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Sammanfattning: I dagens kunskapssamhälle ställs det höga krav på individers och organisationers kompetenser. Politiker talar om det livslånga lärandet och poängterar att alla människor ska ha möjlighet att utvecklas. Kompetensutveckling ses som en strategi för tillväxt och välfärd. Dessa tankar har bidragit till ett intresse för att ta reda på hur organisationer och individer egentligen ställer sig till denna verksamhet. Syftet har varit att ta reda på vilka mål SKF har med att erbjuda sina anställda kompetensutveckling. Ett andra syfte har varit att ta reda på vilka mål de anställda har med att delta i verksamheten. Slutligen har studien syftat till att undersöka om medarbetarna anser att den kompetensutveckling de har fått har bidragit till att uppfylla deras mål. Undersökningen har genomförts med hjälp av kvalitativa intervjuer och informationssökning. Resultatet visar på att SKFs mål är att ha en välmående personal med hög kompetens och på detta sätt vara konkurrenskraftiga i den globala ekonomin. De anställdas mål är att vara anställningsbara, kunna utföra sitt arbete på ett bättre sätt, att få en större förståelse för helheten i arbetet, känna större delaktighet i arbetet och nå personlig utveckling. De är till största del positiva till kompetensutveckling och vill gärna delta i denna verksamhet. SKFs mål har därför goda förutsättningar att uppnås. Studien visar dock att medarbetarna i efterhand inte alltid är nöjda med den utbildning som de fått. De anser bland annat att det saknas en koppling till deras dagliga arbete, att de redan kunnat det som kursen handlat om, att det kan kännas stressigt att kompetensutveckla sig samtidigt som produktionen skall flyta på som vanligt och att utvärdering och uppföljning varit bristfällig. I diskussionen argumenteras för att SKF skall fortsätta att satsa på kompetensutveckling. Denna verksamhet bör dock, för att vara mer fruktsam för både företag och individ, regelbundet utvärderas och diskuteras i samråd med medarbetarna som deltar i utbildningssatsningarna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)