Rutinsituationer i förskolan : En observationsstudie om förskollärares arbetssätt i förskolans hall

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Studien syftar till att undersöka hur förskollärare arbetar i rutinsituationer samt vilka möjligheter till lärande som skapas. För att undersöka detta genomfördes fem observationer av tre förskollärare, vid påklädning i förskolans hall. Med hjälp av kvalitativ metod tematiserades resultatet och två huvudkategorier skapades utifrån det insamlade materialet. Dessa är Lärarstyrd kommunikation och Ömsesidig kommunikation. Under Lärarstyrd kommunikation skapades två underrubriker. Dessa är Uppmanade instruktioner och Lärarstyrda frågor. Tre underrubriker skapades för Ömsesidig kommunikation. Dessa är Öppna frågor, Uppmuntrande samtal och Aktivt deltagande. Resultatet relateras till Säljös (2014) beskrivning av det sociokulturella perspektivet. Med stöd av teorin analyseras förskollärarnas olika arbetssätt utifrån den närmsta utvecklingszonen, handlingar i samspel och samtal mellan människor. Studiens resultat påvisar olika kommunikativa arbetssätt som ett arbetslag använder sig av under påklädningen i förskolans hall, samt hur detta inverkar på barnens delaktighet och därmed även på deras lärandemöjligheter. Studiens slutsats synliggör att förskollärarnas arbetssätt vid påklädning i förskolans hall kan påverka vilka möjligheter barnen får till lärande och utveckling. I ett och samma arbetslag kan flera kommunikativa arbetssätt användas vid påklädning i förskolans hall. Förskollärarens pedagogiska medvetenhet kring dessa olika arbetssätt kan påverka rutinsituationens utformning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)