Uppspelningshastighetens betydelse påverkar uppspelningshastigheten förståelsen och upplevelsen vid samtidig lyssning och läsning

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: Samtidig lyssning vid läsning har studerats som ett hjälpmedel för att underlätta läsning. Tidigare studier har visat tvetydiga resultat om samtidig lyssning påverkar läsförståelse eller inte och det har spekulerats i att ljuduppselningens hastighet kan vara en påverkande faktor. Därav ämnade den här studien undersöka ifall ljuduppspelningens hastighet påverkar läsförståelse och upplevelse av läsningen vid samtidig lyssning och läsning. Studien genomfördes som ett experiment med inkomplett inomgruppsdesign. Den oberoende variabeln ljuduppspelning hade fyra nivåer långsam, medel, snabb och ingen. Experimentet utfördes i en kontrollerad miljö där 80 personer deltog. Resultatet visade en statistisk signifikant skillnad mellan hastighetsnivåerna, med liten till medium effekt för läsförståelse och med en stor effekt för upplevelse. Där läsförståelsen för långsam var signifikant bättre än den snabbaste hastighetsnivån. Skillnad kunde inte påvisas om hänsyn togs till att hela texten på den snabba hastighetsnivån hade lästs klart. Upplevelsen var signifikant bättre för långsam nivå jämfört med ingen uppspelning. Den snabba nivån gav signifikant sämre upplevelse jämfört med alla övriga nivåer. Studien visade på att en hög hastighet vid samtidig lyssning och läsning påverkar både upplevelse och informationsupptagning negativt när tillgänglig tid för läsning är begränsad till ljudinspelningens längd. Samtidig lyssning vid läsning göra att man kan öka sin läshastighet utan att det verkar påverka förståelsen av textens innehåll i någon betydande omfattning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)