Tar tid ifrån dem som sitter fint : en kvalitativ studie kring lärarens bemötande av elever med koncentrationssvårigheter.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för kommunikation och information

Sammanfattning: Uppsatsen hade sin utgångspunkt i hur lärarens val av matematikdidaktik skapade möjlighettill pedagogisk och social delaktighet, för elever som hade uttalade koncentrationssvårigheter.Denna definition innefattade elever som uppvisade svårigheter att genomföra och slutförauppgifter och elever som inte behövde ha en fastställd diagnos. Jag har även valt att studeraelevernas möjlighet till måluppfyllelse beroende på lärarens didaktik och måluppfyllelsenutgick ifrån strävansmålen för ämnet matematik.Studien innefattade observationer under tre lärares matematiklektioner i klasser på högstadiet.Efter observationerna har sedan intervjuer med lärarna genomförts. Resultatet visade attrespondenterna gemensamt var övertygade om att läraren som person hade en stor inverkan påelevernas lärandeprocess samt möjlighet till delaktighet och måluppfyllelse i undervisningen.Däremot valde respondenterna olika motiveringar som stödde denna åsikt. Meningarna bestodav ett vitt spektrum från lärarens personlighet till didaktikens innebörd. Lärarens reflektionkring val av didaktik samt elevsyn inverkade på elevernas möjlighet till utrymme iundervisningen för måluppfyllelse och delaktighet. Denna reflektion speglade även hurläraren såg på elever med koncentrationssvårigheter samt individens behov ochförutsättningar inför lärarens val av undervisningsform. Lärarens didaktik kunde sålundastärka eller försvaga elevens självförtroende och inställning till matematiken. Genom dessaresultat diskuteras att läraren i sitt arbete aktivt kan utveckla reflektioner över sin didaktik.Läraren kan även bli medveten om vilka dörrar de öppnar respektive stänger för elevenslärandeprocess. Resultaten ifrån studien synliggjorde aspekten att respondenterna glömde sinegen roll att kunna påverka sin situation genom att fokusera på möjligheterna i verksamhetenoch hos eleven, istället för att endast se hindren.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)