Lärande mellan projekt- och linjeorganisation : Hur tas lärdomar tillvara och överförs mellan projekt- och linjeorganisation inom offentlig sektor?

Detta är en Magister-uppsats från Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

Sammanfattning: Den offentliga sektorn arbetar alltmer i projektform, vilket kan innebära både fördelar och nackdelar när det gäller kunskapsöverföring. Kunskapsöverföring mellan projekt- och linjeorganisation är väsentlig för organisationens utveckling. Syftet med denna studie var därför att få en förståelse för projektledares upplevelse av kunskapsöverföringen mellan projekt- och linjeorganisation inom offentlig sektor. Det finns omfattande forskning inom området när det gäller den privata sektorn, dock inte inom den offentliga sektorn. Semistrukturerade intervjuer genomfördes och analyserades med den kvalitativa metoden tematisk analys. Resultaten visar fem teman: Projektbemanningens prövningar, Den flexibla styrningens konst, Drivkrafter för lärande, Där dialog blir framgång samt Gemensamt ansvar - starkare tillsammans. Temana står var för sig men har även inbördes beroenden som länkar dem samman. Temana visar att projektledare upplever både hinder och möjligheter med kunskapsöverföring mellan projekt- och linjeorganisation. Resultatet belyser behovet av att skapa tydliga strukturer och främja kommunikation och samarbete för att underlätta denna process. Slutsatsen är att organisationer behöver vara medvetna om de utmaningar som projektledare står inför och erbjuda stöd och resurser för att hjälpa dem att hantera kunskapsöverföringen effektivt. Denna studie kan vara en del i att öka förståelsen för hur kunskap kan överföras mer framgångsrikt inom organisationer och därmed det organisatoriska lärandet och organisationernas utveckling över tid.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)